woensdag 2 oktober 2013

E-learning

Binden en boeien met e-learning


Een van de manieren om medewerkers aan de organisatie te binden is door ze hun kennis te laten vergroten via
opleiding of training. Waarom zouden ze daarvoor in de auto stappen als het online kan?
Binden en boeien is een lastige opdracht, zeker in een tijd waarin je dit met beperkte middelen moet doen. Opleidingen en trainingen zijn vaak duur. De opleiding kost een behoorlijk bedrag en de medewerker is afwezig omdat hij of zij bijeenkomsten moet volgen, ernaartoe moet reizen en opdrachten moet maken. Een manier om dit efficiënter aan te pakken is met e-learning.

E-learning

Vanaf eind jaren 90 komt e-learning op. E-learning is leren via internet en in deze context beperkt tot werk gerelateerd leren via internet. Inmiddels wordt er jaarlijks wereldwijd 56 miljard dollar besteed aan e-learning. Naar verwachting zal dit bedrag in 2015 twee keer zo groot zijn. Naar schatting volgt veertig procent van de bedrijven in de Benelux trainingen via e-learning; in de VS staat de teller op 77 procent.

Voordelen van e-learning

Doordat leren via internet verloopt, kun je met één online cursus in principe de hele organisatie scholen. Terwijl je bij een klassikale scholing per cursus maximaal 20 tot 25 personen bereikt. Je bespaart dus op locatie, trainers en boeken. En een belangrijk bedrijfsvoordeel is dat alle cursisten exact dezelfde informatie krijgen en er getoetst kan worden of de cursist de kennis tot zich heeft genomen.
Maar de grootste kostenbesparing bij e-learning zit aan de kant van de tijdbesteding van de medewerker. Doordat de cursist geen reistijd heeft en de cursus kan doen op een moment dat hem of haar uitkomt, is er minder productiviteitsverlies op de werkvloer. Zo kun je vijftig tot zeventig procent besparen op opleidingskosten.
Een bijkomend positief aspect is dat e-learning door medewerkers wordt gewaardeerd. Veel medewerkers vinden het fijn om te leren op een zelfgekozen moment en in hun eigen leertempo. En natuurlijk helpt het om leergierige medewerkers binnen de organisatie te houden. (Wist je dat in Nederland 23 procent van de werknemers van baan wil veranderen omdat ze te weinig zicht hebben op persoonlijke ontwikkeling of training?)

Een rekenvoorbeeld

Stel, in de organisatie vindt een scholing plaats van drie dagdelen met in totaal vijftig deelnemers. De scholing vindt vier keer per jaar plaats. Het geschatte uurloon van de deelnemers is 50 euro (dat rekent makkelijk, maar je kunt deze berekening natuurlijk ook invullen met de parameters uit de eigen organisatie). De trainer kost 500 euro per dagdeel. Van de medewerkers wordt de helft vervangen tijdens de scholing, waarbij de vervanging door collega's en niet door uitzendkrachten gebeurt. De scholing uit dit rekenvoorbeeld kost 34.125 euro per jaar (reistijd en reiskosten niet inbegrepen).
hedwig afbeelding

De baten

Wat nu als het aantal scholingsuren met de helft wordt teruggebracht en de besparing van het eerste jaar ten goede komt aan ontwikkeling van e-learning? Dat betekent dat er voor de ontwikkeling van e-learning meer dan 17.000 euro kan worden ingezet. In de daarop volgende drie jaar bespaart de organisatie elk jaar meer dan 30.000 euro. Zo heb je dus op andere fronten meer bestedingsruimte om de medewerkers te binden en te boeien.

Waarom niet overal e-learning?

E-learning is betrekkelijk nieuw. Dit betekent dat er binnen hr en de afdeling opleiden mogelijk kennis ontbreekt om deze nieuwe manier van scholen vorm te geven. Dit is precies de reden dat e-learning al wel is ingeburgerd in zeer grote bedrijven, en minder in het midden- en kleinbedrijf.
Door je goed te (laten) informeren over de mogelijkheden van e-learning gecombineerd met de bedrijfswensen ten aanzien van opleidingen en trainingen, kun je aan de slag met e-learning. Daarbij heb je de mogelijkheid om als organisatie zelf e-learning te ontwikkelen, maatwerk te laten ontwikkelen of om kant en klaar e-learning in te kopen.
En, wat doe jij om medewerkers te binden en te boeien? En zet je daar e-learning bij in?
Samenvatting: De kennis van een medewerker aan de organisatie kan worden vergroot worden door een een opleiding of cursus en zal hij zich hierdoor beter kunnen binden in het bedrijf. Doordat het volgen van een cursus duur is, is er e-learning bedacht. E-learning is het leren via internet, waarbij een locatie en trainers niet meer nodig zijn. Via één online cursus kun je je gehele organisatie scholen en beschikt iedere medewerker over dezelfde informatie.E-learning wordt gewaardeerd door de medewerkers,omdat iedere medewerker zijn eigen leertempo en moment van leren kan bepalen. Echter ontbreekt nog veel kennis binnen bedrijven, waardoor nog niet veel bedrijven met e-learning werken.
Mening: Zelf vind ik e-learning een goede methode om medewerkers bij te kunnen scholen. Iedereen is bijgeschoold met dezelfde informatie, waardoor elke medewerker zich beter kan binden aan de organisatie. De organisatie is op een korte termijn uitgebreid met nieuwe kennis en kan door e-learning veel geld besparen,wat ze  nu aan andere dingen kunnen gaan besteden.Hopelijk zullen bedrijven in de loop van de tijd dan ook genoeg kennis gaan beschikken om zo met e-learning aan de slag te kunnen. 
Medewerkers die de mogelijkheid krijgen van de organisatie om door middel van e-learning te gaan studeren kunnen makkelijker de theorie leren. Dit doordat ze het thuis kunnen doen en daar niet voor op bijvoorbeeld doordeweekse avond een training/cursus volgen bij een extern bedrijf. Ze kunnen zelf flexibel inplannen wanneer en waar ze willen studeren.

Bron: Schlotjes-Belle, H. (2013), Binden en boeien met e-learning.
         Geraadpleegd op 3 oktober 2013, van
         http://www.hrzone.nl/hrd/hrd-opinie/entry/binden-en-boeien-met-e-learning

Geen opmerkingen:

Een reactie posten